Κινηματογραφικό αφιέρωμα στις πρωτοπορίες Ντανταϊσμός, Σουρεαλισμός, Σιτουασιονισμός

Γράφει:Τοperiodiko.gr ΚινηματογράφοςΜη (ξε)χάσετεΤΕΧΝΕΣ -23/09/2015
Ένα ενδιαφέρον κινηματογραφικό αφιέρωμα για σινεφίλ, και όχι μόνο, με θέμα την «Ιστορία της Πρωτοπορίας - Ντανταϊσμός, Σουρεαλισμός, Σιτουασιονισμός», θα πραγματοποιηθεί από τις 28/9 μέχρι 1/10, στον κινηματογράφο Cinemarian (Γενναίου Κολοκοτρώνη 42, Αθήνα). Στο αφιέρωμα θα προβληθούν ταινίες γνωστών πρωτοπόρων καλλιτεχνών (ζωγράφων, εικαστικών, φωτογράφων, αμιγώς κινηματογραφιστών, στοχαστών) της μεσοπολεμικής και μεταπολεμικής περιόδου. Συγκεκριμένα θα παρουσιαστούν κινηματογραφικά έργα των:Γκυ Ντεμπόρ, Μπουνιουέλ, Νταλί, Κλαιρ, Σατί, Πικαμπιά, Φερναρ Λεζέρ, Μαν Ρέι.
Στόχος των διοργανωτών (οργανισμός Σύναψις) είναι το αφιέρωμα να καλύψει «τα κυριότερα έργα που έδωσαν  στον κινηματογράφο μια γλώσσα ετερότητας και που αξιοποίησαν ιδέες που εμφανίστηκαν την εποχή του μοντερνισμού του πρώτου μισού του εικοστού αιώνα».

Λίγα λόγια για τρεις πρωτοπόρους

Ο Γκυ Ντεμπόρ (1931-1994) ήταν γάλλος θεωρητικός. Υπήρξε μέλος της Λεττριστικής διεθνούς και ιδρυτής της Διεθνούς των Καταστασιακών, που επηρέασε το Γαλλικό Μάη το 1968, στον οποίο συμμετείχε μαζί με άλλους καταστασιακούς, συμπεριλαμβανομένου και του Ραούλ Βανεγκέμ. Άσκησε επιρροή στο φοιτητικό κίνημα με τα γραπτά, αλλά και με τα εμπρηστικά και πρωτότυπα συνθήματα του στους τοίχους του Παρισιού.
Ο Μαν Ρέι (27 Αυγούστου 1890 – 18 Νοεμβρίου 1976) ήταν Αμερικανός καλλιτέχνης, γνωστός κυρίως για το φωτογραφικό του έργο. Συμμετείχε στο καλλιτεχνικό κίνημα του ντανταϊσμού στην Αμερική και την Γαλλία. Τη δεκαετία του ’20 μετακόμισε στην Πόλη του Φωτός και ανέπτυξε σχέσεις με σημαντικές προσωπικότητες του μεσοπολεμικού Παρισιού, όπως ο Αντρέ Μπρετόν. Εντάχθηκε στο κίνημα του υπερρεαλισμού και το 1925 συμμετέχει μαζί με τους Μαξ Ερνστ, Χουάν Μιρό, Πάμπλο Πικάσο και Ζαν Αρπ στην πρώτη υπερρεαλιστική έκθεση που έγινε στο Παρίσι.
Ο Λουίς Μπουνιουέλ (22 Φεβρουαρίου 1900-29 Ιουλίου του 1983), θεωρείται  ο πατέρας του σουρεαλιστικού κινηματογράφου. Επιστήθιος φίλος με δύο μεγάλες μορφές της τέχνης στην εποχή του, το ζωγράφο Σαλβαδόρ Νταλί και τον ποιητή Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Το 1929 θα γυρίσει μαζί με τον Νταλί τον Ανδαλουσιανό Σκύλο, μία ταινία σοκαριστική για τις αντιλήψεις της εποχής. Η δεύτερη ταινία του με τον τίτλο Η Χρυσή Εποχή προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερο σάλο. Ο συντηρητικός Τύπος της εποχής, χτύπησε την ταινία και τελικά η αστυνομία την απαγόρευσε. Μια απαγόρευση που κράτησε πενήντα ολόκληρα χρόνια!
123456789
Αναλυτικό Πρόγραμμα Αφιερώματος
Δευτέρα 28/09
Στις 20:30
Γκυ Ντεμπόρ – Ενάντια στον κινηματογράφο
  1. Ουρλιαχτά για χάρη του Σαντ, 60′, 1952
  2. Για το πέρασμα κάποιων προσώπων μέσω μιας αρκετά σύντομης χρονικής μονάδας, 17′, 1959
  3. Κριτική του Διαχωρισμού, 17′, 1961

Στις 22:00
  1. Μπουνιουελ και Νταλί – Η Χρυσή εποχή, 1930, 60′
  2. Κλαιρ, Σατί, Πικαμπιά Διάλειμμα, 1924, 25′
  3. Φερναρ Λεζέρ – Το μηχανικό μπαλέτο,1924, 15′
Τρίτη 29/9
Στις 20:30
  1. Μαν Ρέι – Η επιστροφή στον Λόγο, Το αστέρι της Θάλασσας, Εμάκ Μπάκια
  2. Μπουνιουελ και Νταλί – Η Χρυσή εποχή, 1930, 60′
  3. Κλαιρ, Σατί, Πικαμπιά Διάλειμμα, 1924, 25′
  4. Φερναρ Λεζέρ – Το μηχανικό μπαλέτο, 1924, 15′
Τετάρτη 30/9
Επανάληψη του προγράμματος της Τρίτης 29/9.
  1. Μαν Ρέι – Η επιστροφή στον Λόγο, Το αστέρι της Θάλασσας, Εμάκ Μπάκια
  2. Μπουνιουελ και Νταλί – Η Χρυσή εποχή, 1930, 60′
  3. Κλαιρ, Σατί, Πικαμπιά Διάλειμμα, 1924, 25′
  4. Φερναρ Λεζέρ – Το μηχανικό μπαλέτο, 1924, 15′
Πέμπτη 1/10
Στις 20:30
  1. Ουρλιαχτά για χάρη του Σαντ, 60′, 1952
  2. Για το πέρασμα κάποιων προσώπων μέσω μιας αρκετά σύντομης χρονικής μοναδας, 17′, 1959
  3. Κριτική του Διαχωρισμού, 17′, 1961

Στις 22:00
  1. Μπουνιουελ και Νταλί – Η Χρυσή εποχή, 1930, 60′
  2. Κλαιρ, Σατί, Πικαμπιά Διάλειμμα, 1924, 25′
  3. Φερναρ Λεζέρ – Το μηχανικό μπαλέτο,1924, 15′
Είσοδος 2,5 ευρώ